tag:blogger.com,1999:blog-23425123207284672292024-03-16T18:23:19.652+03:00ilim sofrasıİlim edebiyat sosyal konularda istifade ettiğim yazılar ve yorumlarımı paylaşıyorum.Unknownnoreply@blogger.comBlogger92125tag:blogger.com,1999:blog-2342512320728467229.post-51707644414545606972020-06-24T18:48:00.000+03:002021-04-24T14:15:04.427+03:00Fatih’in, gemileri niçin karadan yürüttüğünü bilmiyoruz, iyi mi?
Öncelikle şu: Fatih'in torunları olduğumuzu söylüyoruz övüne övüne ama Fatih'in, gemileri niçin karadan yürüttüğünü bilmiyoruz bile!
İkincisi: Fatih, “Ortaçağ karanlığına son verdi; Rönesans'ı başlattı; çağ kapattı, çağ açtı” aşağılık kompleksinden bir türlü kurtulamıyoruz!
FATİH'İN DERDİ, ORTAÇAĞ, RÖNESANS FİLAN DEĞİLDİ; HAKİKAT'Tİ!
Unutmayalım: Konuşlandığınız yer, konuşmanızın içeriğiniMuhammed Alihttp://www.blogger.com/profile/09398662656873031160noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-2342512320728467229.post-72038727334431940912020-06-21T18:18:00.000+03:002021-04-24T14:15:04.435+03:00Kanuni Sultan Süleyman Devrinde Bir Osmanlı Heretiği;Şeyh Muhyiddin-i Karamani
(*)
Osmanlı İmparatorluğu’nda 15. yüzyıldan 17. yüzyıla kadar olan dönem bu imparatorluğun tarihinde dinî akımlar ve dinî-sosyal hareketler tarihi itibariyle çok önemli bir yer işgal eder. Bu dönem içinde de özellikle Kanuni Sultan Süleyman devri bu bakış açısından müstesna bir zaman dilimini oluşturur.
Bilindiği gibi, Kanuni Sultan Süleyman zamanı genellikle tarihte Osmanlı güç ve Muhammed Alihttp://www.blogger.com/profile/09398662656873031160noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-2342512320728467229.post-42046366997507952792020-06-21T16:36:00.000+03:002021-04-24T14:15:04.422+03:00Yeniçeriliğin Kaldırılması
Osmanlı’nın askeri yeniliklerinden Yeniçerilerin kaldırılması devlete yeni bir çehre, başarı, nizam getirmiş midir?
Yeniçeriliğin çağdışı kaldığını ifade edenlere göre Yeniçeri ocağı tümden bozulmuştu. Esasında Bektaşiliğe bağlanan ocak dini hüviyetini de yavaş yavaş kaybetmekteydi. Bektaşilik de eski mahiyetini yitirip heterodoks vasfını iyice kuvvetlendirmeye başlamıştı. Yeniçerilik Muhammed Alihttp://www.blogger.com/profile/09398662656873031160noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-2342512320728467229.post-3191258814647584262020-06-21T15:55:00.000+03:002021-04-24T14:15:04.405+03:00Osmanlı Tarihinde Dönemler
İnsanoğlu, evrendeki milyonlarca karmaşık olayı, zihninde geliştirdiği birtakım çerçeve ve örneğe göre biraraya getirip manalandırmak ihtiyacındadır. Bulutlara bakıp onları zihnindeki belli şekillere benzeten bir kimsenin fantezisi gibi. İnsanoğlu, zaman ve mekân oluşumu içinde iz bırakmış milyonlarca toplumsal olayı da, aynı biçimde belli çerçeveler içine koyup manalandırmayı ve kavramayı Muhammed Alihttp://www.blogger.com/profile/09398662656873031160noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-2342512320728467229.post-51953852021422799162020-06-18T14:50:00.000+03:002021-04-24T14:15:04.427+03:00İstanbulu Mekan Edinen Batılılar
İstanbul 18. ve 19. yüzyıllarda Batılı pek çok alim, sanatkâr ve askere ev sahipliği yapmış bir şehir. Bunlardan bir kısmı burada doğmuş, bir kısmı İse son uykularına burada çekilmişlerdir. Bazıları şehre aşık olmuş, defalarca gelerek farklı semtlerde uzun süreli ikamet etmiş, yazdıkları romanlara, şiirlere, çizdikleri tablolara bu şehri taşımışlardır. Bu kişilerin biyografilerinin bir Muhammed Alihttp://www.blogger.com/profile/09398662656873031160noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-2342512320728467229.post-87511495558539601962020-06-18T13:55:00.000+03:002021-04-24T14:15:04.442+03:00Cıvıl cıvıl Kapalıçarşı
Kapalıçarşı tarih boyunca İstanbul’un sembollerinden biri olagelmiştir. Çarşının bulunduğu alan tarihsel süreç İçinde Osmanlı devletinin ekonomik, dini ve kültürel hayatı açısından önemli bir mekan olma konumunu korumuştur. Nitekim çarşının çevresindeki bazı yapılara şöyle bir bakmak bu durumu daha iyi anlamamızı sağlar. Kapaliçarşi, selatin camilerinden biri olan Beyazıt Camii’nin Muhammed Alihttp://www.blogger.com/profile/09398662656873031160noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-2342512320728467229.post-38361552566907726482020-06-18T13:40:00.000+03:002021-04-24T14:15:04.421+03:00İstanbul'da Endülüslü Musevî Alîmler
Osmanlı devleti, yükseliş döneminde Fatih devrinden başlayarak dünyanın en büyük gücü olma konusunda önemli adımlar atmış ve örnekleri günümüzde de gözlemlendiği üzere bu yolda Doğu’dan ve Batı’dan pek çok muteber insanı bünyesinde istihdam etme yoluna gitmiştir. Nitekim bu amaçla Fatih Sultan Mehmet Viçen-za’dan, Venedik’ten, Floransa’dan, Mısır’dan, İran’dan, Timur ülkesinden, Ege Muhammed Alihttp://www.blogger.com/profile/09398662656873031160noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-2342512320728467229.post-18607373007873575542020-06-18T13:29:00.000+03:002021-04-24T14:15:04.412+03:00Modern Avrupa'nın Gelişmesinde Türk Etkisi
Prof.Dr. Halil İNALCIK
Batıda Avrupa merkezli tarih görüşünün yerini gerçek dünya tarihi kavramının almasından bu yana, dünyanın çok önemli bir bölgesinde beşyüz yıldan fazla hüküm süren Osmanlı İmparatorluğu tarihi yeni bir ilgi odağı oluşturuyor. Avrupa tarihindeki Osmanlı imparatorluğunun yeri problemi üzerine Avrupa ve Amerika’da son zamanlarda yapılan bir dizi katkı, bu artan Muhammed Alihttp://www.blogger.com/profile/09398662656873031160noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-2342512320728467229.post-84075922024841537472020-06-18T13:12:00.000+03:002021-04-24T14:15:04.441+03:00Dünya Tarihinde Osmanlı İmparatorluğu
Wıllıam H. McNEILL-Chicago Üniversitesi
Osmanlı imparatorluğu, Batı Avrupa ve Birleşik Amerika’da önemli oranda kötü tanıtıldı; hatta şimdi bile, İmparatorluğun ölümünün üzerinden elli yıldan fazla bir zaman geçtiği halde, Osmanlı tarihi ile ilgilenen tarihçilerin sayısı, ona yakın önemi haiz bir Avrupa devletinin görebileceği ilgiden çok daha geride kalmıştır. Bunun sebeplerini kolayca Muhammed Alihttp://www.blogger.com/profile/09398662656873031160noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-2342512320728467229.post-22307234918730724012020-06-17T18:42:00.000+03:002021-04-24T14:15:04.414+03:00Halksız İhtilal:Tanzimat
Osmanlı İmparatorluğunu ortadan kaldırmak için yürütülen derin iktidar mücadelesine geçmeden önce, Osmanlı’nın kuruluş felsefesine kısaca bir göz atmak gerekiyor. Zira Tanzimat sonrası başlayıp günümüze kadar süren derin iktidar mücadelesinin altında yatan sebeplerin en önemlisi, imparatorluğun kuruluşunda benimsediği ‘teokratik’ yönetim şekliydi. Bizzat Tanzimat Fermanında yer aldığı Muhammed Alihttp://www.blogger.com/profile/09398662656873031160noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-2342512320728467229.post-49910662204264728362020-06-17T18:39:00.000+03:002021-04-24T14:15:04.426+03:00Üst Aklın Siyonist Şakirdleri - Alliance Israelıte Unıverselle
Kabul etmek gerekir ki, Osmanlı İmparatorluğunda devlet kadrolarının teslim edilebileceği yetişmiş insan sayısı azdı. Bu nedenle devleti yönetenler, bu adam yokluğunda pek çok gayrimüslim ve Yahudi dönmelerini bürokrasinin önemli kademelerinde görevlendirmek zorunda kalmıştı. Elbette devlet, birçok Müslüman öğrenci ve bürokratı Avrupa’ya göndererek, bu yetişmiş eleman açığını kapatmak içinMuhammed Alihttp://www.blogger.com/profile/09398662656873031160noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-2342512320728467229.post-339978906492055662020-06-15T20:25:00.000+03:002021-04-24T14:15:04.404+03:00Matbaa Osmanlı’ya Ne Zaman Geldi?...Yazımız iki ana bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde Islam dünyasındaki hoca merkezli eğitim metodunun, batıdaki kitap merkezli eğitim metoduna olan üstünlüğü anlatılıyor, böylece niçin Osmanlı Devleti’nde matbaaya ihtiyaç duyulmadığı daha iyi anlaşılacaktır.
Ikinci bölümde ise birkaç alt bölüme yer verdik. Bu bölümde matbaanın ulema, yani alimlerden ötürü geciktiğine yönelik iddiaya Muhammed Alihttp://www.blogger.com/profile/09398662656873031160noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-2342512320728467229.post-46269374779381629652018-09-20T17:23:00.000+03:002021-04-24T14:15:04.424+03:00Avrupalı Seyyahların Gözünden Osmanlıda Sosyal Yardımlaşma veHayırseverlik
Sosyal Yardımlaşma ve Hayırseverlik
Osmanlı toplumunda hayırseverlik dini bir temele dayanmakla beraber aynı zamanda sosyal yardımlaşmaya bağlı geleneklerin ve kuruluşların özünü oluştururdu. Kuran'da hayır yapmak ve sadaka vermek emrolunduğundan toplumda zenginlerden fakirlere kadar herkesin hayır yaptığı görülürdü. 1620'de bu konuda gözlemlerini değerlendiren Fransız aydın Michel Baudier, Muhammed Alihttp://www.blogger.com/profile/09398662656873031160noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-2342512320728467229.post-30878551840770215332018-09-19T17:36:00.000+03:002021-04-24T14:15:04.418+03:00Avrupalı Seyyahların Gözünden Osmanlıda Temizlik ve Sağlık
Temizlik
1610 yılında lngiliz seyyah George Sandys, "Onların hamamları camilerinden sonra en mükemmel binalardır"(41) diyerek Osmanlı toplumunda vücut temizliğine ve sağlığa verilen öne mi belirtir. 1551'de Nicolas de Nicolay hamamların mimari yapısı üzerine gözlemlerini anlatır:
"lstanbul'da ve Yunanistan'da, Asya'da ve Afrika'da bütün lslam şehirlerinde çok sayıda gayet güzel hamamlar Muhammed Alihttp://www.blogger.com/profile/09398662656873031160noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-2342512320728467229.post-14962995088078630972018-09-17T21:21:00.000+03:002021-04-24T14:15:04.410+03:00Nizâm-ı Âlem İçin Kardeş Katli Meselesi
Kânûnnâme-i Âli Osman'ın herhalde üzerinde pek çok münâkaşalar yapılan en meşhur maddesi(45) «ve her kimesneye evlâdımdan saltanat müyesser ola, karındaşların nizâm-ı âlem içün kati itmek münâsibdir. Ekser-i ulemâ dahi tecviz itmişdir. Anınla âmil olalar» (BV, vr. 281b) sözleriyle ifade edilenidir. Saltanatın intikali hususunda kesin bir kaide olmayan Osmalılılar'da(46) tahta cülûs ya Muhammed Alihttp://www.blogger.com/profile/09398662656873031160noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-2342512320728467229.post-18347219121068203872018-09-16T21:30:00.000+03:002021-04-24T14:15:04.412+03:00Osmanlı Türklerinin Dünya Siyaseti
Bazı eserlerde rastlanan pek tuhaf bir iddiaya göre, onbeşinci yüzyılın sonlarından itibaren Avrupalılar deniz yollarını keşfedip Hindistan ve diğer Asya memleketleriyle doğrudan doğruya bağlanmış ve Osmanlı Devletinin coğrafî ve ekonomik önemini bozup onu arkadan çevirdikleri zaman, Türk diplomasisi dünyadan habersiz olduğu için, Türkiye gafil avlanmıştır! Bütün bir yüzyılı dolduran Muhammed Alihttp://www.blogger.com/profile/09398662656873031160noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-2342512320728467229.post-57474485970051109272018-09-13T15:56:00.000+03:002021-04-24T14:15:04.430+03:00Bosna Dağlarından Sadarete Bir Lider Portresi:Sokullu Mehmed Paşa
Çorba ile Açılan İkbal Kapısı
Bosna' nın Vişegrad şehrinin Sokoloviç kasabasının o gün ağır misafirleri vardı. Istanbul'dan gelen bir ilim heyeti evleri tek tek dolaşıyor, Sokoloviç'in çocuklarını tetkik ediyordu. Onlara en zeki, en çalışkan, boyu posu en yerinde olan gençler lazımdı. Bu dağ başlarında ancak çoban olabilecek çocukların önünde her an ikbal kapıları açılabilirdi. Bu öyle Muhammed Alihttp://www.blogger.com/profile/09398662656873031160noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-2342512320728467229.post-56172947916314836822018-09-08T14:56:00.000+03:002021-04-24T14:15:04.429+03:00Saltanat Verâseti ve Kardeş Katli
Saltanat verâseti hakkında Neşrî (1493), kardeş katlinin Osmanlılarda “âdet-i kadîme” olduğunu işaret eder.76 Eski bir rivâyete göre,77 Osman Gazi, bey olduğu zaman rakibi amcasına dokunmamış, fakat sonra kendisine karşı geldiği iddiasıyla öldürmüştür. Bununla beraber gerek Osman’ın gerekse oğlu Orhan’ın zamanlarında, kardeşlerin ve amcaların ülkenin çeşitli yerlerinde yurtluk aldıkları Muhammed Alihttp://www.blogger.com/profile/09398662656873031160noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-2342512320728467229.post-53573285777288126382018-08-29T19:02:00.000+03:002021-04-24T14:15:04.428+03:00Savaş Arifesinde Anadolu’da Alevi Katliamı Yaptı mı?
XVI. yüzyılın ikinci yarısında kaleme alınmış Osmanlı tarihlerinde yapılan teftişler sonucu 40.000 kişinin tespit edilip bunların bütünüyle imha edildikleri veya bir bölümünün sürgüne gönderildiği bilgisi bulunur. Bu bilgiler zamanla Anadolu’da yapılan bu teftişler sonucu “40.000 Alevi’nin Yavuz Sultan Selim tarafından katledildiği” şeklinde nerdeyse tartışılmaz bir kabule dönüşen bilgi Muhammed Alihttp://www.blogger.com/profile/09398662656873031160noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-2342512320728467229.post-74403244675147428232018-08-24T03:27:00.000+03:002021-04-24T14:15:04.436+03:00Vizyoner Sultan’la Geleceğe Dönüş
1-İstanbul Boğazı’nın iki yakasını birleştirecek köprü projeleri nasıl geliştirildi?
Keskin bir vizyona ve ileri görüşe sahip II. Abdülhamid zamanını aşan projelere destek vermiş, araştırmaları teşvik etmişti. Destek verdiği tüp geçit, Boğaz köprüleri ve yer altındaki tren hatları gibi projeler vefatından bir asır sonra hayata geçirilirken vizyoner Sultan’ın ayak seslerini işitmemek mümkün Muhammed Alihttp://www.blogger.com/profile/09398662656873031160noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-2342512320728467229.post-72258033428709232402018-08-22T20:29:00.000+03:002021-04-24T14:15:04.436+03:00Devlet,İnanç,Millet ve Osmanlı İmparatorluğu
1
Bu bir politik tarih çalışmasıdır ve böyle olduğu için de kökeni itibariyle iktidarda olanlar ve onların resmi olarak kontrolünde olan halkların ilişkisi etrafında konumlanır. Son birkaç yüzyıl pek çok alanda tarihçileri büyülemiştir, çünkü politik terimiyle “modernite," devlet otoritesinin kapsam ve yoğunluk olarak süratli bir biçimde artması anlamına gelmiştir, ki bu da devlet-toplum Muhammed Alihttp://www.blogger.com/profile/09398662656873031160noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-2342512320728467229.post-75208022259288096492018-08-22T00:19:00.000+03:002021-04-24T14:15:04.437+03:00Yavuz Sultan Selim'in Kudüs Ziyareti
Gazze Zaferi haberi I. Selim’e beş gün sonra 26 Aralık’ta Celculiye konağında iken ulaştı.Padişah Kudüs şehrini ziyaret etmek istedi.Ancak tehlikeli olabileceği düşüncesiyle bazı paşalar karşı çıktı. İdris-i Bitlisî bu sırada padişahı ziyaret için teşvik ettiğini ve ona şöyle dediğini yazar:
“..Bu mukaddes toprakların hükümdarı olmak zahirî ve manevi saltanat gereğince Hz. Süleyman ve Hz. Muhammed Alihttp://www.blogger.com/profile/09398662656873031160noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-2342512320728467229.post-61136463621397808272017-08-13T21:25:00.000+03:002017-08-13T21:25:05.532+03:00Padişahlar İçki İçer Miydi ?
13-07-2009 tarihinde kanalın birindi (atv) tarihçi olarak sunulan Prof.Halil Berkay,topkapı sarayında içkili bir kutlamayı protesto edenler ağır bir şekilde saldırıp,kaos ortamı oluşturmak için mal bulmuş mağribi gibi saldırmalarını fırsat bulanlar gibi,bu tarihçi de pervasızca;’Bütün osmanlı padişahlarının hepsi de içerdi.”demesi,belli ki araştırma ve belgeli konuşmaya dayanmadan,tamamen hissiMuhammed Alihttp://www.blogger.com/profile/09398662656873031160noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-2342512320728467229.post-11314412618455029292017-07-29T21:00:00.000+03:002017-07-29T21:00:26.010+03:00Türklük Kavramı ÜzerineBernard Lewis’in de belirttiği gibi, “Türk” kavramı, İslamiyet’le öylesine eş anlamlıydı ki; bilhassa Osmanlı dönemindeki Müslüman ahali “Türk” diye adlandırıldığı gibi, bir gayrimüslimin Müslümanlığı kabul etmesi de “Türk oldu” diye ifade edilirdi. Bu durum, dünya Müslümanları içinde özellikle "sine-i selase" (üç kucak) denilen üç dilden (Arapça, Farsça vç Türkçe) biri olan Türkçenin ortak dil Muhammed Alihttp://www.blogger.com/profile/09398662656873031160noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-2342512320728467229.post-80085930667015584842017-07-15T01:19:00.000+03:002017-07-15T01:19:00.529+03:00II. Abdülhamîd Han Azledildikten Sonra
Hal edilmesinin hemen ardından Sultân, kasden bir yahûdî muhiti olan Selanik'e gönderilip orada zengin bir yahûdî aile olan Alâtîn-i Biraderler'in köşküne hapsedildi. Burada sıradan bir adama bile reva görülmeyecek zulüm ve baskılar altında tutuldu. Çoluk-çocuk bütün aile efradı günlerce aç bırakıldı. "Emlâk-i şahane"si millîleştirildiği (!) gibi, menkul serveti de tamamen elinden alındı. Muhammed Alihttp://www.blogger.com/profile/09398662656873031160noreply@blogger.com0